Košice
4. júla (TASR) - Mimoriadny úspech dosiahli košickí stredoškoláci na
najväčšej európskej súťaži podnikavosti mládeže Gen-E v gréckych
Aténach. Študentská firma AIMA z Gymnázia Poštová v Košiciach si s
pohotovostným odstraňovačom krvných škvŕn odniesla hneď dve prestížne
ocenenia - ManpowerGroup Ready for Work Award ako najlepšia európska
študentská firma v oblasti pripravenosti na pracovný trh a 3. miesto v
hlavnej kategórii JA Europe Company of the Year 2025. Informovala o tom
vzdelávacia organizácia Junior Achievement (JA) Slovensko.
Tím v zložení Ján Bača, Jozef Domonkoš, Dominika Hakulinová, Matej Mach a
Tomáš Talárovič presvedčil odbornú porotu nielen svojimi zručnosťami,
ale aj vnútornou motiváciou, schopnosťou učiť sa a inšpirovať svoje
okolie. „Ich projekt podporuje kľúčové zručnosti pre budúcu zamestnateľnosť a jasne sa odlišuje od konkurencie,“ zaznelo z poroty.
Ako priblížila organizácia JA Slovensko, inovatívne riešenie AIMA sa
špecializuje na výrobu kompaktného prípravku na odstraňovanie krvných
škvŕn z oblečenia v núdzových situáciách. Produkt je určený najmä pre
ženy a má im pomôcť cítiť sa bezpečne a sebavedomo počas menštruácie.
Vyniká rýchlosťou a jednoduchosťou použitia - krvavé škvrny dokáže
odstrániť do 30 sekúnd bez vody a prania, čo z neho robí unikát na
európskom trhu.
„Celý tento rok bol pre nás neuveriteľná jazda, nezmenili by sme
minútu ani okamih. Nič, čo by sme povedali, nemôže dostatočne popísať
túto skúsenosť a nechceme, aby to znelo ako frázy. Som hrdý na náš tím,
na to množstvo práce, ktorú sme odviedli, na to, čo sme sa naučili. A
hoci ceny sú krásne a sú pomyselnou čerešničkou, najväčším darom sú pre
mňa ľudia, s ktorými som túto cestu prešiel," uviedol prezident firmy Domonkoš.
AIMA získala miestenku do európskeho finále výhrou v národnom kole
Veľtrhu podnikateľských talentov organizovanom JA Slovensko v rámci
programu Aplikovaná ekonómia. Študentov na ich ceste viedla učiteľka Eva
Wolfová. Podľa jej slov vždy, keď chce skončiť s učiteľstvom, stane sa
niečo, čo jej intenzívne pripomenie zmysel jej práce. Tento rok to bola
študentská firma AIMA a jej tím. „Vidieť, ako sa ich projekt, práca
mení v skutočnosť, byť pri tom, ako sa z nadšených tínedžerov stávajú
lídri pre svoju komunitu, byť toho súčasťou bolo neuveriteľné,“ skonštatovala.
Súťaž Gen-E 2025 sa konala 1. až 4. júla v Aténach a zúčastnilo sa na
nej 40 študentských firiem z 39 krajín Európy. Hlavnú cenu si odniesla
dánska firma VerifyID, druhý skončil rakúsky projekt [re]whey a tretie
miesto patrí Slovensku a košickému tímu.